اطلاعات کسب و کارها
فایل |
توضیحات |
ذینفعان
|
عنوان مرتبط با خدمت حوزه کسب و کار خدمات نقشه برداری |
ردیف |
با استناد به این ماده، فعالیت های مرتبط با نقشه برداری و اطلاعات مکانی، عکسبرداری هوایی، تهیه و تولید نقشه های پوششی و شهری در مقیاس های مختلف و نظارت بر آن در بخش غیرنظامی، برعهده سازمان نقشه برداری کشور است. استانداردها و دستورالعمل های مربوط توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت جهت گیری های کشور از جمله آمایش سرزمین تهیه و ابلاغ می شود. |
دستگاههای اجرایی، اشخاص حقیقی و حقوقی |
قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور-ماده 11 |
1 |
|
با تشکیل گروه کاری از متولیان نظارت و کنترل فنی سازمان نقشه برداری کشور و فعالان بخش خصوصی نقشه برداری شامل جامعه صنفی مهندسان نقشه بردار ایران، جامعه مهندسان مشاور ایران تشکیل می شود. این کارگروه با تعیین هزینه عوامل موثر بر تعرفه در سال جاری و محاسبه تفکیک شده تمام خدمات نقشه برداری و اطلاعات مکانی پیش نویس تعرفه تهیه شده را از طریق ریاست سازمان نقشه برداری کشور به نظام فنی اجرایی کشور ارسال و با تایید نظام فنی اجرایی از طریق رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ می شود. |
این سند توسط بخش خصوصی دست اندر کار نقشه و اطلاعات مکانی برای محاسبه هزینه تمام فعالیتهای مرتبط استفاده می شود. همچنین کارفرمایان نقشه و اطلاعات مکانی برای بر آورد اعتبار لازم در طرح های مربوط از این تعرفه استفاده می کنند. |
تعرفه خدمات نقشه برداری-1402 |
2 |
|
هیات وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد تبصره 5 ماده واحده اصلاحیه لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی انتزاع سازمان نقشه برداری کشور از وزارت دفاع ملی و الحاق آن به سازمان برنامه و بودجه کشور مصوب 1395، این آیین نامه را تصویب کرد. |
دستگاههای اجرایی،مهندسان مشاور،موسسات، شرکت ها، اشخاص حقیقی |
آیین نامه، تعیین وظایف، مقررات و اعضای شورای عالی نقشه برداری کشور-1402 |
3 |
|
لازم است تمام پروژه های فتوگرامتری با پهپاد، تحت نظارت و کنترل فنی سازمان نقشه برداری انجام شوند. در این مصوبه برای کارفرمایان و مجریان مواردی مشخص شده است که لازم است رعایت گردد. |
کارفرمایان و مجریان انجام پروژه های فتوگرامتری با پهپاد |
مصوبه جلسه 122 شورای عالی نقشه برداری در خصوص قراردادهای نقشه برداری با استفاده از پهپاد-1401 |
4 |
|
به استناد ماده 23 قانون برنامه و بودجه، موافقتنامه مذکور به صورت لازم الاجرا ابلاغ گردید تا برای انعقاد قراردادهای خدمات نقشه برداری مورد استفاده قرار گیرد-(در حال حاضر این مستند در دست بازنگری می باشد و پس از اتمام نسخه بازنگری آن، در قالب نسخه جدیدتر ابلاغ خواهد شد) |
دستگاههای اجرایی و مهندسان مشاور |
موافقتنامه و شرایط عمومی قراردادهای خدمات نقشه برداری-1381 |
5 |
|
با استناد ماده 34 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و آیین نامه اجرایی آن، تصویب نامه هیات وزیران و ماده 23 قانون برنامه و بودجه، این مستند به صورت لازم الاجرا ابلاغ گردید تا برای انعقاد قراردادهای خدمات مشاوره در امور مربوطه که در متن مستند آورده شده است،مورد عمل قرار گیرد. |
دستگاههای اجرایی و مهندسان مشاور |
موافقتنامه و شرایط عمومی همسان قرارداد خدمات مشاوره-1401 |
6 |
|
مقرارت این آییننامه براي تشخیص صلاحیت مشاورانی به کـار مـی رودکـه بـراي انجـام پـروژه هـایی بـا ویژگیهاي زیر،گواهینامه دریافت میکنند: الف ـ بیش از پنجاه (50 (%درصد اعتبار آن توسط دولت تامین شده باشد و یا براي انجام آنهـا موافقـت نامـه بـا سازمان مدیریت و برنامه ریزي کشور مبادله شود و یا واگذاري آنها مستلزم رعایت قانون برگزاري مناقصات باشد. ب ـ طرحهاي صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج کشورکه نیاز به تضمین یا تسهیلات دولتی داشته باشد. فعالیتهای نقشهبرداری و اطلاعات مکانی درچارچوب نظام فنی اجرایی و با دریافت صلاحیت مشاوره در گرایشهای " نقشهبرداریزمینی"، " فتوگرامتری"، " هیدروگرافی"، " میکروژئودزی" و " سامانههای اطلاعات مکانی" انجام میشود |
دستگاههای اجرایی، مهندسان مشاور |
آییننامه تشخیص صلاحیت مشاوران-1393 |
7 |
|
در چارچوب ماده 34 قانون احکام دائمی برنامه هاي توسعه، موضوع نظام فنی و اجرایی یکپارچه کشور، ماده 22 قانون برنامه و و بودجه به منظور فراهم آوردن زمینه رشد و ارتقاء توسعه صنعت ساخت در کشور و تسهیل در روند تشخیص صلاحیت مشاوران، به پیشنهاد امور نظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران و تصویب کارگروه فنی موضوع ماده 7 آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران ،جداول شماره 2 و 1 آییننامه مذکور در خصوص ضریب اولویت مدرك تحصیلی بر حسب تخصص در گروه های مختلف (جدول 2) و شرح اعم خدمات در گروه های مختلف(جدول 10) اصلاح و برای اجرا ابلاغ گردید. |
دستگاههای اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران |
اصلاحیه جدول 2و 10آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران-1401 |
8 |
|
به منظور تسریع در روند تصمیم گیری و انجام فرآیند مربوط به تشخیص صلاحیت شرکتهای مهندسان مشاور و جلوگیری از مکاتبات غیر ضروری؛ این فرآیند ابلاغ گردید. |
دستگاههای اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران |
فرایند تشخیص صلاحیت مشاوران-1396 |
9 |
|
در اجرای بند ه ماده 29 قانون برگزاری مناقصات،ضوابط و موازین و معیارهای خرید خدمات مشاوره به منظور انتخاب مشاور صلاحیتدار و توانمند، ایجاد محیط رقابت کیفی برای توسعه خدمات مشاوره و تضمین کیفیت خدمات مشاوره تعیین میشوند. خدمات نقشهبرداری و اطلاعات مکانی از طرف کارفرمایان به مهندسان مشاور نقشهبرداری نیز در چارچوب این آییننامه انجام میشود. |
دستگاههای اجرایی و مهندسان مشاور |
آییننامه خرید خدمات مشاوره-1386 |
10 |
|
ماده 24 آیین نامه خرید خدمات مشاوره موضوع تصویب نامه شماره 193542/ت42986ک مورخ 1/10/1388، در خصوص خرید خدمات مشاوره در معاملات کوچک و متوسط می باشد. |
در معاملات کوچک و متوسط، با تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او، خرید خدمات مشاوره از اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت شرایطی مجاز است که در این ماده آمده است. |
اصلاحیه قانون خرید خدمات مشاوره ماده 24-1402 |
11 |
|
هیات وزیران به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره 1 ماده 3 قانون برگزاری مناقصات-مصوب 1383 و ماده 42 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) مصوب 1393 حد نصاب معاملات را تعیین کرد . قانون برگزاری مناقصات به منظور تعیین روش و مراحل برگزاری مناقصات می باشد و تنها در معاملاتی که با رعایت این قانون انجام میشود کاربرد دارد.
|
دستگاههای اجرایی و مشاوران |
حد نصاب معاملات-1402 |
12 |
|
به استناد بند ب ماده 26 آیین نامه خرید خدمات مشاوره موضوع بند "ه" ماده 29 قانون برگزاری مناقصات، این راهنما ابلاغ شد تا در روش انتخاب بر اساس کیفیت و قیمت(QCBS)، در بخش فنی درخواست پیشنهاد خرید خدمات مشاوره(RFP)، لحاظ شود و در هنگام ارزیابی مالی مورد استفاده قرار گیرد. |
دستگاههای اجرایی و مشاوران |
راهنمای حذف پیشنهادهای مالی نامتناسب-1389 |
13 |