
سوالات عمومی
1. در صورت نیاز به اطلاعات تخصصی در هنگام ثبت درخواست چه باید کرد؟
پاسخ : به کارشناس رسمی منتخب خود مراجعه نمایید.
2. منظور از زون در هنگام استفاده از گزینه UTM چیست؟
پاسخ:
سامانه مختصات جهانی مرکاتور معکوس (Universal Transverse Mercator coordinate system) که به اختصار یوتیام (UTM) خوانده میشود، نوعی سیستم تصویر است که از دستگاه مختصات دکارتی دوبعدی جهت مشخص نمودن موقعیت بر روی سطح زمین بهره میگیرد. در سامانه یوتیام زمین، به ۶۰ زون(قاچ یا بخش) تقسیم میشود که هر زون بهاندازه ۶ درجه طول جغرافیایی است.
شایان ذکر است در ایران عمده نقشههای تهیه شده در سیستم تصویر UTM می باشند. ایران در چهار زون 38،39،40،41 قرار دارد. جهت دیدن نقشه زون بندی به بخش آموزش و اطلاع رسانی در سامانه فروش محصولات سازمان نقشه برداری کشور مراجعه نمایید.
3. آیا نامه و توضیحات تکمیلی مبنای بررسی یک سفارش است؟
پاسخ:
افزودن نامه در هنگام ثبت سفارش الزامی نیست و مبنای بررسی تمامی سفارش ها، فیلدهای پرشده توسط متقاضی است و در صورت مغایرت، فیلدهای پرشده ملاک بررسی و پاسخ به درخواست ثبت شده می باشد.
توضیحات تکمیلی باید شامل، آدرس مکان مورد درخواست باشد.در صورتی که بازه سال های مورد درخواست زیاد بوده و نوع نیاز، باید ثبت شود. به عنوان مثال اگر عکس های مورد درخواست شامل بیش از یک دهه باشد، قید شود در هر دهه یک سری عکس مورد نیاز است ویا تمامی عکس های موجود در دهه 40 ثبت شود.
4. بارگذاری نامه در چه صورتی ضرورت پیدا می کند؟
پاسخ:
فقط در مواردی که دستگاه دولتی یا حقوقی درخواست پاسخ مکتوب داشته باشد لازم به ذکر است،پاسخ نامه از طریق سیستم اتوماسیون دولت، ارسال خواهد شد و نیازی به حضور متقاضی به سازمان نقشه برداری کشور نیست.
کار شناسان رسمی قوه قضائیه یا دادگستری، جزء دستگاه های دولتی یا حقوقی نمی باشند.
5. محصول سفارش داده شده به چه آدرسی پست می شود؟
پاسخ:
به آدرس محل سکونت متقاضی که در مرحله ثبت نام توسط متقاضی مشخض شده است.
6. مدت زمان آماده سازی محصولات سازمان نقشه برداری کشور چند روز است؟
پاسخ:
برای کلاس اصلی نقشه ها و چارتها: حداکثر چهار روز کاری
برای کلاس اصلی عکسها و تصاویر: حداقل پانزده روز کاری
برای کلاس اصلی ایستگاههای مبنایی: حداقل سه روز کاری
یادآوری می گردد: زمانهای قید شده فقط شامل زمان آماده سازی محصول در سازمان نقشه برداری کشور است و مدت زمان پست مرسوله، محاسبه نشده است.
7. در چه شرایطی می توان سفارش ثبت شده را مجددا ویرایش کرد؟
پاسخ:
در صورتیکه سفارش لغو شده باشد، متقاضی براساس متنی که برای او ارسال شده، امکان ویرایش سفارش خود را دارد.
8. وضعیت سفارش ثبت شده را چگونه می توان مشاهده کرد؟
پاسخ:
از طریق صفحه" سفارشات " گزینه "بررسی درخواست" در حساب کاربری متقاضی.
9. آیا اندکس محصولات سازمان نقشه برداری کشور در دسترس عموم متقاضیان قرار دارد؟
پاسخ:
تمامی اندکس های رقومی موجود در سازمان نقشه برداری کشور در سامانه رسا به آدرس: Rasa.ncc.gov.ir در دسترس عموم مردم و کاربران قرار دارد.
سوالات تخصصی
1.نحوه دسترسی متقاضی به سامانه گویاسازی رقومی را اعلام نماید؟
پاسخ:
برنامه گویاسازی رقومی یک برنامه کاربردی ذیل سامانه ژئوپرتال ملی سازمان نقشه برداری کشور می باشد. نحوه دسترسی به این برنامه از طریق آدرس ذیل امکان پذیر می باشد.
https://iransdi.ncc.gov.ir/Form_PDF/fahm/login.html
2.آیا امکان گردآوری داده های توصیفی در مقیاس های با سطح متوسط و کوچک مقیاس می باشد؟
پاسخ:
هدف از اجرا و پیاده سازی برنامه گویاسازی رقومی، گردآوری و اخذ داده های توصیفی در سطوح بزرگ، متوسط و کوچک مقیاس می باشند.
3.آیا امکان بارگزاری تصاویر ماهواره ای جدید علاوه بر تصاویر موجود در برنامه وجود دارد؟
پاسخ:
در پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره گردد که علاوه بر تصاویر موجود در برنامه، سایر تصاویر ماهواره ای با قدرت تفکیک های متفاوت و اندازه مشخص بمنظور بارگزاری و جانمایی در برنامه وجود دارد.
4.خروجی داده های توصیفی گردآوری شده به چه فرمتی بوده و آیا قابلیت تجزیه و تحلیل بر روی آن وجود دارد؟
پاسخ:
خروجی نهایی داده های گردآوری شده در قالب فرمت mdb بوده و پس از خروجی گرفتن قابلیت فراخوانی در برنامه های تحت GIS ایی را دارد.
5.استانداردها و دستورالعمل های مورد نیاز برای انجام فرآیند گویاسازی رقومی چیست؟
پاسخ:
بمنظور انجام فرآیند گویاسازی رقومی استانداردها و دستورالعمل های طبقه بندی و گویاسازی نقشه های بزرگ مقیاس و متوسط مقیاس وجود دارد و می توان این استانداردها را از سایت سازمان نقشه برداری کشور بخش استانداردها دانلود نمود.
6.آیا امکان ثبت صدا و تصویر از عوارض مکانی در حین ثبت داده های توصیفی وجود دارد؟
پاسخ:
بمنظور ثبت دقیقتر اطلاعات توصیفی امکاناتی از قبیل ثبت تصویر از عوارض مکانی مورد نیاز و همچنین ثبت صدا از گویش خاص اسامی برای عاملین گویاساز وجود دارد.
7.معمولا نوع درخواست استفاده از سامانه گویاسازی چگونه می باشد؟
پاسخ:
نوع درخواست بمنظور استفاده از خدمات گویاسازی رقومی بصورت مشخص برای متقاضیان حقیقی و حقوقی وجود دارد. کافی ایست متقاضیان مربوطه درخواست خود را بصورت مکتوب در دبیرخانه سازمان ثبت نموده و از طریق اتوماسیون اداری و بعد از اخذ تاییدیه از اداره کل نقشه برداری زمینی و بنیادی نسبت به ورود اطلاعات توصیفی اقدام نمایند.