سازمان نقشه برداری کشور 12 ارديبهشت 1401 ساعت 8:00 https://www.ncc.gov.ir/fa/gallery/5358/1/مناسبت-12-اردیبهشت-روز-معلم-مدیریت-نقشه-نگاری-اطلس-های-ملی-معرفی-می-کند -------------------------------------------------- 12 اردیبهشت، روز معلم گرامی باد: عنوان : به مناسبت 12 اردیبهشت، روز معلم، مدیریت نقشه‌نگاری و اطلس‌های ملی معرفی می‌کند -------------------------------------------------- اطلس ملی آموزش عمومی و اطلس ملی آموزش عالی که توسط مدیریت نقشه‌نگاری و اطلس‌های ملی در سازمان نقشه‌برداری کشور تهیه و تولید شده است، معرفی می‌شود. متن : به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور، مدیریت نقشه‌نگاری و اطلس‌های ملی، اطلس ملی آموزش عمومی و اطلس ملی آموزش عالی را معرفی می‌کند. اطلس‌های ملی مجموعه‌ای مدون از نقشه‌ها، نمودارها، تصاویر و گزارش‌های مربوط به یک یا چند موضوع هستند که با نظمی خاص در کنار هم چیده شده و به‌ راحتی می‌توانند جایگزین ده‌ها جلد کتاب و گزارش فنی شوند. این اطلس‌ها با روش‌های نوین و با استفاده از جدیدترین نرم افزارها بر اساس آخرین اطلاعات و آمار گردآوری شده در سطح کشور تهیه می‌شوند. سازمان نقشه‌‌برداری کشور، نگارش اول اطلس ملی آموزش عمومی را در سال 1377 و نگارش دوم آن را در سال 1390 تهیه و تدوین کرده است. برخی از مباحث و شاخص‌هایی که در این اطلس در سطح کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند شامل عناوین زیر می‌باشند: تعداد کارکنان آموزش و پرورش و توزیع آنها به تفکیک جنسیت و مدرک تحصیلی، دانشسراها و مراکز تربیت معلم و روند تغییر آن، تعداد و توزیع کارکنان دوره­‌های مختلف تحصیلی، کارکنان دانشسراها و مراکز تربیت معلم، ساختار و تغییرات جمعیت دانش‌آموزان، ساختار نظام آموزشی، تعداد آموزشگاه‌ها و توزیع آنها، آموزش غیررسمی و بزرگسالان، تعداد سوادآموزان به تفکیک زن و مرد، شهری و روستایی و نسبت باسوادی و ترک تحصیل به تفکیک جنسیت، شهری و روستایی و ... سازمان نقشه­‌برداری کشور، اطلس آموزش عالی را در سال 1375 (نگارش اول) و در سال 1385 (نگارش دوم) تهیه و تدوین کرده است، نگارش سوم این اطلس نیز در سال 1401 به ­صورت الکترونیک منتشر شده است. برخی از مباحث و شاخص‌هایی که در این اطلس در سطح کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند شامل عناوین زیر می‌باشند: روند تحول تعداد کادر آموزشی، تعداد و توزیع آموزشگران به تفکیک مرتبه علمی، جنسیت، نوع خدمت (تمام وقت و پاره وقت)، وابستگی (دولتی و غیردولتی)، کارکنان غیر آموزشی، شاخص دانشجو به استاد، تعداد دانشجویان و دانش‌­آموختگان به تفکیک جنسیت، گروه آموزشی، نوع آموزش (روزانه، شبانه)، شیوه آموزش (حضوری و غیرحضوری)، وابستگی (دولتی و غیردولتی)، مقطع آموزشی و روند آن­ها و...